12 Sebab Kenapa Ramai Orang Tidak Kaya

kesilapan dalam kewangan

  1. Mereka tidak pernah membuat satu keputusan yang hakiki, spesifik, tepat tentang apa makna dan bagaimana cara mencapai kekayaan bagi mereka. Umpama ingin membuat kereta akan jadi susah dan mungkin tak menjadi langsung jika tidak tidak ada sketch plan dulu. Ok, buat sketch plan, define it and go for it.
  2. Buatlah satu target, atau gol yang measurable and then stick to the target. Make it happen. Sehinggalah anda benar2 mencapainya. Jangan ubah sehingga anda benar2 mencapainya. Wahh..bila dah tercapai, anda akan rasa…wow!! Hebatnya diri ini. Rasa puas sangat. Perkara ni akan nampak, bila anda buat satu kerja, susah bagi anda, tapi anda tak pernah putus asa, dan terus melakukannya. Bila berjaya, anda akan rasa puas sangat. Cubalah kalau tak caye.
  3. Memang benar yang mereka nak kaya tapi selalu letak matlamat yang jauh sangat nak capai. Contohnya, kita baru pandai buat kek, terus nak buat perniagaan jual kek dengan untuk dapat 5 ribu sehari. Wah, hebat sungguh cita-cita! Memang bagus. Tapi mampukah kita yang baru hari ini belajar buat kek, pastu terus nak jual dengan keuntungan yang begitu besar dalam masa sehari? Bimbang nanti, anda tak dapat capai, anda kecewa dan terus tak buat. Sebenarnya, pepatah Inggeris ada mengatakan, you only achieve what anda believe. Kalau anda percaya dengan yakinnya dengan kebolehan dan kepakaran yang anda ada dapat menjamin cita2 anda tercapai, go ahead la. Tapi, ingatlah juga yang kita kena lakukan step by step dengan strategi yang betul.
  4. Yang ketara sekali, mereka tidak pernah bermula. Mereka sebenarnya hanyalah berangan2 jika tidak melakukan apa-apa. Angan-angan tersebut akan jadi kenyataan jika ia dimulakan. Cakap je banyak, buatnye tak. Kena mula buat. Jangan tangguh-tangguh lagi. Semakin lama kita tangguh, kita jadi down dan tak bersemangat serta terus memberi alasan untuk tidak memulakan. Akhirnya, tak bermula langsung. Ni lah masalahnya.
  5. Mereka tidak meletakkan perkara-perkara yang mesti dilakukan untuk kaya sebagai satu perkara wajib untuk dilakukan. Mereka jadikan perkara tersebut sebagai perkara "kalau tak buat pun tak pe.kalau buat pun o.k.". Mentaliti tidak cemerlang. Tiada pendirian yang tetap dan konsisten untuk menjadikannya sebagai satu realiti. Jadi, persepsi begini tidak akan mengkayakan mereka. Seluruh tenaga, cita-cita , hasrat, impian perlu dijadikan satu jasad, satu roh. Kita hendaklah benar2 passionate dalam melakukan sesuatu, walau apa jua halangan. Halangan tersebut perlulah dilihat sebagai cabaran yang mesti kita hadapi. Kalau ada yang nak lari atau keluar dari masalah, itu namanya tak berani, penakut. Jika emosi anda bertindak bertentangan dengan dengan keinginan dan cita-cita anda, pastikan keinginan dan cita-cita tersebut jadi keutamaan. Take it easy.
  6. Mereka tidak mempunyai plan yang realistik. Jika anda ingin melakukan sesuatu, pastikan bagaimana cara ia perlu dilaksanakan oleh orang yamg berjaya sebelum ni. Jika perlu, anda hanya perlu duplicate apa yang diberitahu dan dilakukan oleh yang berjaya. Bukan apa, mereka yang telah berjaya telah banyak melalui ranjau berduri. Mereka telah menyediakan short cut unutk kita berjaya. Why not duplicate sahaja? Walaubagaimana pun, kita hendaklah melakukan dengan realistic. Jangan pula mengikut membabi buta.kita juga perlu ada pertimbangan sendiri.
  7. Jika mereka mempunyai perancangan yang strategik dan realistik, mereka tidak pernah follow through plan tersebut. Maknanya tidak mengikut sebagai mana yang dirancangkan. Hanya hangat2 tahi ayam. Jadi, jika anda sendiri yang tidak mengikut plan yang anda buat, siapa lagi?
  8. Mereka meletakkan atau memberi tanggungjawab kepada orang lain . Mungkin orang lain tersebut pakar dalam perkara tersebut. Contohnya, kita suruh orang lain kira akaun syarikat kita. Yes, memang betul, tapi sekurang2nya kita mengetahui bagaimana pengiraan tersebut dilakukan. Jangan menyuruh dengan membabi buta sahaja. Jika berlaku kegagalan,  mereka tidak pernah belajar kenapa ia terjadi.
  9. NEVER NEVER GIVE UP!!!!. Mereka adalah golongan yang tidak pernah berputus asa dengan kegagalan mereka. Percayalah, jangan berputus asa. Sesungguhnya Allah ada bersama kita. Ledakkan keberanian dalam diri untuk menghadapi segala cabaran. Dalam surah Luqman ayat 17 Allah berfirman yang bermaksud, "Bersabarlah atas apa yang menimpa kamu." Sesungguhnya yang demikian itu termasuk dalam perkara yang diwajibkan oeh Allah. Kerana dalam setiap perkara yang kita lakukan, mudah atau susah, Allah akan uji kita, bukan untuk menyusahkan kita. Bahkan untuk menjadikan kita semakin kuat dan mantap gitu. Thomas Edison pernah berkata "Jangan menganggap kegagalan sebagai satu kesilapan, tapi ia adalah satu pendidikan". Sentiasa berhadapan dengan cabaran kerana ianya satu pembelajaran untk menjadikan diri lebih hebat. Mereka tahu bahawa dengan hanya akan berjaya jika mereka menghadapi cabaran2 tersebut. Selepas cabaran tersebut berakhir, maka mereka pasti akan menemui kejayaan.
  10. Mereka gagal untuk mengendalikan hidup mereka sebagai satu perniagaan. Mereka tidak pernah pastikan bahawa mereka sepatutnya menghasilkan keuntungan setiap tahun. Mereka gagal untuk jadikan perbelanjaan harian mereka sebagai satu bisnes. Contohnya, jika membeli sesuatu barang, mereka tidak memikirkan kepentingan atau keperluan untuk membeli barang tersebut. Mesin beli aje. Kalau saya tanya anda semua ni, ada tak kita catat duit keluar masuk kita SETIAP HARI? Orang kaya adalah orang yang berfikir hala tuju ke mana wangnya keluar masuk. Dan mereka akan pastikan bahawa ianya seimbang.
  11. Mereka mudah dipengaruhi oleh pendapat atau idea orang lain sehingga membuat keputusan secara tidak rasional. Sebenarnya, orang lain sentiasa tidak pernah setuju dengan pendapat atau idea kita lebih2 lagi jika idea tersebut adalah bagus. MEREKA MUNGKIN ADALAH SEORANG YANG NEGATIF yang ingin menjatuhkan anda. Mereka muungkin di kalangan keluarga anda sendiri dan sahabat handai yang terdekat. Anda perlu biarkan apa yang mereka nak kata. Biarkan mereka mempunyai hak tersebut. Jangan pula feel bad tentang mereka. Mereka berkata begitu kerana mereka tidak faham atau kurang arif tentang apa yang kita lakukan. Biarkan mereka dengan cara mereka, kita dengan cara kita.
  12. Mereka tidak mendapat coach atau mentor yang dapat membimbing mereka. Perkara ini sangat-sangat penting. Dapatkan bantuan orang yang pakar dalam bidang yang anda ingin ceburi. Dapatkan mentor anda. Cikgu atau pensyarah di sekolah atau universiti anda tidak dapat untuk mengajar anda semuanya. Anda tidak dapat panduan sepenuhnya dari mereka. Sebenarnya, perkara yang paling sukar adalah untuk meletakkan diri kita untuk sentiasa belajar dan jadi pelajar yang teachable. Orang yang berjaya adalah mereka yang sentiasa menghadiri seminar, baca buku, menyertai kumpulan perniagaan, cari mentor yang berjaya.

Inilah dia sebab2 kenapa orang tak kaya. Semua ni saya petik dari beberapa buah buku yang saya baca. Hopefuly dapat share dengan korang semua. T.q wassalam.

Blogger Hartanah & Kewangan

Blog Yang Saya Baca